woensdag 12 juni 2013

Update slaapkamer- en buitenkas èn moestuin.


Een leuke site over tuinieren is ongetwijfeld een Belgische site:  TUINADVIES         .
Het leuke van die site is dat je kunt invullen welke groenten en planten in je tuin groeien.
Daar krijg je dan weer per maand tips over.
Ideaal toch?
In mei kreeg ik o.a. tips over komkommerplanten en courgettes.
Over courgettes las ik: Wanneer de zaailingen vier tot zes bladeren hebben, snijd je de stengel af boven het tweede blad. Dit bevordert de ontwikkeling van twee nieuwe scheuten
Laat desbetreffende planten van mij nu wel 10 bladeren hebben en diverse bloemetjes.
Ook de komkommer- en augurkenplanten moesten op ongeveer dezelfde manier MIShandeld worden.
't Ja wat doe je dan?
De komkommerplanten had ik met wel meer dan
12 bladeren en diverse bloemetjes, al aan touwtjes in het kasje gezet.
Ik heb wel 10 minuten staan dubben; wel toppen of niet???
Uiteindelijk heb ik alle courgettes getopt en van de komkommerachtigen de helft.
Een deel van de uiteinden, inclusief een klein augurkje prijkt nu mooi in een vaasje.
Heb ik toch nog wat unieks in huis. ;-)
Later las ik het verhaal van Tuinadvies nog eens door en toen viel het me op,
dat bij de courgettes vermeld stond, dat het over de rankvormige soorten ging.
En rankvormig zijn mijn nu afgeknipte courgettes niet........

Eerlijk is eerlijk. De planten in onze slaapkamerkas gedijen er prima.
Links onder bovenste compositie foto: moestuinbak.
Rechtsonder bovenste compositie foto: aubergine.


De eerste, niet getopte augurk.
Lotte ontdekte gister het eerste aardbeitje.
Mijn trots: mijn kruidentuin.
en de eerst groene tomaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten